Bécsben olcsóbb az éves bérlet, mint a BKV-nál

Egy ismerősöm említette egy kiállítás megnyitója előtt, hogy Bécsben olcsóbb az éves tömegközlekedési bérlet, mint a BKV-nál, Budapesten, ráadásul sokkal rugalmasabb is. Elsőre nehezen hihető a dolog számomra, így leültem a számítógép elé és rákerestem.

Röviden összefoglalva: ismerősöm igazat mondott.

A bécsi éves bérlet 365 Euróba kerül, azaz lebontva 1 Euró/nap. Ez forintra átszámolva 108.770 forint (a bejegyzés idején érvényes 298 Ft/Euró árfolyamon). Lehetőség van arra is, hogy a bérlet árát havi bontásban vonják le a számláról, így 10 Euróval drágább lesz éves szinten a bérlet.

Budapesten ugyanakkor 117.600 forint az éves bérlet (395 Euró).

Bécsi éves bérlet - Olcsóbb, mint a BKV

Bár Ausztriában nincs törvényileg előírt minimálbér, mint nálunk, de 1000 Eurónál elvileg senki nem kaphat kevesebbet (298.000 Ft). Itthon a minimálbér bruttó 93.000 Ft, azaz nettó 60.915 forint. Tehát itthon kéthavi minimálbérbe kerül az éves bérlet és marad kb. 4 ezer forint dőzsölésre az év első két hónapjában egy minimálbért kereső munkásnak.

Bécsben a fényképes éves bérlet tulajdonosai ingyen vihetik magukkal a kutyájukat, vagy a bringájukat is a földalattin, vagy az S-Bahn-on (HÉV). A BKV-nál nem találtam utalást hasonlóra.
A bécsi tömegközlekedésben meghatározó Wiener Linien jelmondata Die Stadt gehört Dir (Tiéd a város).  A BKV szlogenje: Önnek jár.

Ennek jegyében plusz még néhány érdekesség:

-A bécsi tanítási szünet alatt, valamint vasár- és ünnepnapokon minden 15 év alatti gyerek ingyen utazik. A 6 évnél fiatalabb gyerekek mindig ingyenesen utazhatnak a bécsi tömegközlekedéssel.
-Péntek és szombat éjszaka, valamint ünnepnapokon a földalattik a nap 24 órájában közlekednek.

Az éves bérlet Bécsben tetszőleges hónap elsejétől számítva 12 hónapig érvényes. Budapesten január elsejétől december 31-ig.

Bécsben kb. 925 km-es úthálózaton 5 földalatti, 28 villamos és 83 autóbusz vonal kínál megbízható közlekedést a városon keresztül.

Összehasonlíthatnánk a bécsi és a budapesti járműparkot is, de minek? A bevezetőben említett kérdésre hamar megkaptuk a választ és büszkék lehetünk, hogy a tömegközlekedés hazai színvonala magasabb. Pontosabban csak az árszínvonal magasabb, de legalább ebben felzárkóztunk az EU-s szintre.